04 December 2008

Day 23: Repeat SMS 1101...

aku rasa lagi senang untuk menulis entri kali ni dalam BM...
keputusan semester 1 08/09 dah pun keluar...
sejak 1 Disember yang lepas, boleh semak keputusan di myIIUM Portal...
untuk semester 1 aku perlu ambil 8 subjek...
keputusan untuk 7 subjek, ok...
aku sendiri tak sangka dapat pointer yang di luar jangkaan aku sendiri...
sayangnya aku sangkut kertas SMS 1101...

nampaknya semester 2 nanti aku kena ulang subjek SMS 1101...
dan aku kena gugurkan SMS 1204 dari senarai subjek semester depan...
sebab aku kena lulus SMS 1101 sebelum ambil SMS 12o4...
kemungkinan akan berjumpa dengan pensyarah yang sama lagi sangat tinggi...

kadang-kadang aku rasa macam fobia pula nak hadapinya sekali lagi...
kenapa aku rasa fobia???
sebab dia pernah kata begini kepada kami semua masa di Auditorium KOS...
"takpe kalau kamu kena repeat sekali lagi sem depan"...
bagi aku ini seolah-olah seperti doa...

adakah aku anti dengan pensyarah ni???
entahlah, tak tau pulak nak jawab macam mana...
mungkin ya mungkin tidak...
sepanjang aku belajar tak pernah aku jumpa orang mengajar matematik menggunakan MS PowerPoint...
dan seingat aku banyak kali juga dia batalkan kelas kami...
selalunya pada hari Jumaat...

bagaimana dengan semester depan???
sudahlah dia pernah berkata nak mengubah course outline untuk SMS 1101...
katanya lagi SMS 1101 akan jadi lebih susah...
tapi apa pun, perkara ni dah tentu kena dapat kelulusan HOD CTS kan???

mama dengan abah memang sedia maklum tentang masalah aku dengan SMS 11o1 ni...
aku selalu juga mengadu pada mama bila aku rasa beban itu tak tertanggung...
dan aku juga sedih sebab tak lulus kesemua 8 subjek...
harapan aku, semester depan aku boleh lulus kesemua 7 subjek yang bakal aku ambil...

30 Comments:

  1. Unknown said...
    instead of seeing the failure was due to somebody else's factor, apa kata kalo lihat diri sendiri yang ada masalah untuk menguasai subjek tu?

    pasal, memang tak dapat dinafikan semua orang ada kelemahan masing-masing, but then kelemahan comes with solutions to solve and settle it. we just need to figure out what they are.

    ok. maybe kali ni ko diuji dengan kegagalan satu subjek tu, tapi lihat pula pada subjek2 lain. lulus kan~ in fact you said out of your expectation right~ so, there's always sweetness behind sadness. let's take that to motivate us to move on.

    :D

    sem depan buat betol2 dan lebih lagi ye dik :)
    Jepah said...
    "takpe kalau kamu kena repeat sekali lagi sem depan"...

    it is really him... =p...

    ok... no pain, no gain (see my latest entri...)

    gagal skali bukan bermakna gagal lg...
    try harder and prove to the lcturer that u r good enough to pass the subject...

    btw, congrats on your another 7 subjects... (jeles tau... kuikuikui)
    Liyana said...
    u know what is my prob actually???
    aku bukan kaki study okay~
    sebab tu aku takde jadual belajar...
    aku tak suka buat diri aku terikat pada sesuatu...
    dalam situasi ni dah tentu jadual belajar...

    sebenarnya sampai sekarang aku tak tau apa masalah aku...
    di mana kelemahan aku dalam subjek ni...
    padahal bagi aku, SMS 1103 lagi susah sebab it's more on prooving...
    but I like SMS 1103 more than SMS 1101...
    sedangkan SMS 1101, it's about geometry on x,y and z-axis...
    aku dah biasa dengan geometry, but then I don't know what are my probs...

    "sweetness behind sadness"
    hmmm, aku suka ayat ni...
    tapi kalau boleh kita nak sesuatu yang sempurna di mata kita...
    itu yang aku cuba capai dalam hidup aku...
    Unknown said...
    sesungguhnya amat sukar untuk mencapai kesempurnaan, tapi untuk mencapai ke-lebih-baik-an itu lebih mudah :D
    Liyana said...
    jepah...
    dah baca dah n3 baru jepah...

    memang gagal sekali bukan gagal selamanya...
    but it'll be something that I'll remember for quite a long time...
    takpelah, benda dah jadi...
    macam Zaki katakan...
    kenalpasti masalah supaya sem depan aku boleh pass paper ni...

    thanks...
    ala, jepah amik 10 subjek lagi banyak...
    tapi pass semua paper...
    hebat la tu...
    Jepah said...
    sebab ape jepah pass???
    because i want to pass...
    when i want something, i will go for it...
    Liyana said...
    Zaki...
    ke-lebih-baik-an ye???
    tatabahasa baru ni...
    tapi betul apa yang ko katakan...
    improving is better than trying to achieve perfection aite??? :D
    cuma aku kalau boleh nak capai perfection...
    bak kata jepah...
    aku tetap aku... :D
    *isyh memang keras kepala betul budak Liyana ni*
    Liyana said...
    so, jepah ingat saya takmo pass ke???
    mana ada student yang sanggup nak amik paper yang sama sem seterusnya...
    but again as I said before...
    dah memang bukan rezeki nak pass...
    takpelah, saya pun dah tak rasa down dah pun...
    hadapi masa depan, jangan toleh ke belakang lagi...
    sebab yesterday is history and tomorrow is mystery...
    Jepah said...
    bukanlah... jepah x ingt mcm tu la...
    (da start emo lak dak ni)
    maksud jepah, u still need to work harder... k?
    =)
    Liyana said...
    jepah...
    baik!!!
    apa yang penting???
    work harder... :D
    harap2 ok kot sebab sem depan 7 subjek je...
    :D
    Jepah said...
    ape yg penting?
    kerjasama...

    jepah still 10 subjek sem depan...
    quite tough... hahaha
    Liyana said...
    jepah...
    10 subjek lagi...
    banyak tu...
    sure boleh punya...
    kan??? :D
    Jepah said...
    mase pmr 9 sbjek.... spm 12 sbjek..
    xkan xleh 10 sbjek kat U, kan?
    =p

    i can do it... insyaALLAH..
    Asma’ AB said...
    liyana tu subject analytic e? gud news is..maybe kawan akak akan jd tutor tok subject ni.. so datang la kelas tutorial nati.. sangat berkesan tau? akak ni DL every sem.. so jangan fobia.. dulu kitorang pun ad kelas tutorial. tp sejak masuk Kuantan, da kuran sukarela.. tp kawan akak tu kate next sem dia akan apply.. hehe.. kadang2 subject killer ni blaja ngan senior lg senang.. sama jiwa dan pemikiran
    Liyana said...
    jepah...
    wah, advanced ye...
    saya dulu PMR 8 subjek, SPM 10 je...
    :D
    Liyana said...
    kak asma'...
    owh, ada tutor ye...
    belajar dengan senior lain dengan belajar dengan lecturer...
    hehe~ tak tau nak cite beza yang macam mana...

    tapi sayang sem lepas untuk CTS 081, cuma ada abang Hirzie je jadi tutor untuk No. Theory...
    rasanya sebab masa tu baru lagi jadi kita tak nampak masalahnya sangat kot~
    mungkin tutor ni boleh dijadikan 1 keperluan pada kita...
    cuma macam akak katakan, masalah kurang sukarelawan...
    Unknown said...
    oi oi!!! aku dh jauh tertinggal ni. where were we? ahaha~

    ni la susahnya kalo kat rumah cuma ade connection GPRS. slow. aku plak jenis kureng penyabor~ huahua~
    Jepah said...
    bese la... skolah agama... mmg byk subjek...
    (eh, skolah agama rupenye dulu... hahaha)
    Liyana said...
    Zaki...
    where we are???
    kita berhenti kat ke-lebih-baik-an...
    tak kusangka ko sorang yang kurang penyabar...
    Liyana said...
    jepah...
    owh, patut pun...
    sekolah agama rupenye...
    Jepah said...
    ramai kot yg terkejut kalu tau jepah skolah agama...
    jepah ni jenis "giler-giler" sket...
    dlm kelas, jepah la yg plg bising... hahaha
    Liyana said...
    jepah...
    memang agak terkejut juga la...
    kalau jepah tau macam mana saya dulu...
    mesti terkejut tengok perbezaan dengan saya sekarang...
    owh, jangan salah faham...
    cuma liyana SMKSB tak sama dengan liyana UIA...
    nanti2 la saya cerita dalam n3...
    Jepah said...
    jepah..
    kat skolah rndah lain...
    kat skolah menengah lain...
    kat matrik lain...
    kat UIa kuantan lain...
    kat mahallah lain...
    kat rumah lain...

    hahahaha... tp, jepah bukan hipokrit ye... Jepah, Tetap Jepah... =p
    Liyana said...
    jepah...
    berubah mengikut keadaan tempat dan masa...
    asalkan tak berpura2 jadi orang lain...
    tu dah cukup bagus...
    As said...
    liyana...
    sai ade cite one subject tuh yang susah nak faham dlm kelas and ade masalah sket..
    yang midterm few people je lulus, is it the one?
    Liyana said...
    yes sis this is the 1...
    number of student that passed this paper during mid sem was actually 5 out of 110+...
    sebab ada beberapa orang bro & sis dropped paper ni b4 mid sem exam and after mid sem exam...

    ntahla As...
    malas nak cite panjang2 pasal ni lagi...
    ni bukan masa untuk saya tuding jari pada orang lain...
    benda dah jadi, even parents saya pun dapat terima keputusan ni...
    walaupun hati saya menangis sedih mengenangkan saya dah hampakan mereka...
    Unknown said...
    liyana, at certain things, i am not very patient la. pasal kekadang otak bergerak laju, macam2 fikir but then bila nak luahkan or settlekan through the internet, connection plak buat hal. memang terbantut la buah2 fikiran aku tuh.

    haih~
    Liyana said...
    Zaki...
    tak sangka ko kurang sabar dalam hal2 tertentu...

    aku faham...
    rasanya ramai yang pernah alami situasi macam ni...
    bila otak lebih pantas dari fizikal...
    sabar ye... :D
    As said...
    masa Sai cerita kat As tuh, muka deiy sangat down..
    kesian sangat kat korang masa tuh.

    Takpe, skang dah cover smangat balik kan

    heh

    go gurl!!
    Liyana said...
    As...
    dugaan...
    terima dengan tabah...
    kalau ikut ape yang jepah gtau...
    adala dalam 40 orang je pass...
    ntahle, malas nak amik tau sape pass sape fail...
    yang penting saya kena usahakan sesuatu sem depan untuk paper ni...
    berusaha!!! \(^_^)/

Post a Comment