20 February 2009

I Don't Eat Veggies...


when I was in high school...

"dulu masa Liyana kecik mama blend carrot dengan nasi bagi Liyana makan. ni dah besaq tak makan langsung sayuq."

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

at cafe(PJ and Kuantan)...

"Liyana, makan ayam je sayur tak amik ke?"

"tak."

"nape?"

"aku tak makan sayur."

"ha?!!"

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

at KC...

"eh Liyana, nape ko asingkan sayur?"

"aku tak makan sayur."

"ko biar betul."

"betullah."

----------------------------------------------------------------------------------------------------------

since my friends know that I don't eat vegetables at all...
they always teased me with these statements...

"aku doakan ko dapat suami yang makan sayur."

"nanti ko dapat suami yang makan sayur baru tau."

and these are my answers to them...

"pergh, jauhnya korang fikir. ntah aku kawin ke tidak." :P

"kalau laki aku makan sayur, aku masak untuk dia makan je la."

"susah2 aku cari yang tak makan sayur macam aku jugak la. hahaha~"

22 Comments:

  1. alien said...
    x vegetable la kalo xmakan sayoor..
    banyak khasiat sayur nie..baik utk kesihatan serta minda..
    esok2 na ajar anak makan sayur camne?
    3p4h said...
    Ya ampun.. Susah tul kalo nk kasi sorg2 2 mkn sayur..

    Sbnrnya bnda ni sjak kecil lg disemaikan dlm diri anak2. Sbgai contoh;

    kalo spupu spapat yg kcil2 xmo mkn sayur, kita perlu ajar dia n bgtau sbb knp kne mkn sayur (mcm Popeye, jd kuat!). Terangkan bnda2 yg dorg bole pkir.

    Slain tu, buatkn mknn yg terdiri drp pelbagai jnis sayuran (berwarna warni) utk tarik perhatian knk2.

    Tapi bg kes liyana ni, kita sumbat je sayur dlm mlut dia kalo dia xnk makan. Degil sgt kn? =P

    Hahaha...

    p/s: Sayur byk phytovitamins, jadi kalo anda xmkn sayur, pastikan anda mkn byk buah. K?
    Jepah said...
    jepah pun x makan sayur gak... hehehe...
    tp, at least jepah makan jgak sket2... dan sntiasa cuba makan sayur....
    (wlaupun memilih...) hehehe...

    mcm ne nk naik berat? huhuhu...
    Liyana said...
    alien...
    jauhnya fikir sampai anak2...
    ntah kawin ke tidak saya ni...
    hanya kerana saya tak mengamalkan sesuatu...
    tak bermakna saya tak boleh ajar generasi seterusnya mengamalkannya... (^_^)
    Liyana said...
    abang 3p4h...
    habislah dietitian-to-be dah bising...
    nasib baik Selasa malam jepah tak bagi lectures...

    ooo, nak sumbat terus ye...
    ni kes paksa ni...

    p/s:phytovitamins ya...
    hehe~ masalahnya buah buahan pun saya tak makan...
    tapi jus buah saya minum la...
    Liyana said...
    jepah...
    saya tak mau dan takde sapa pun yang dapat ubah...
    hehe~
    sapa nak tambah berat badan???
    ok ape berat sekarang...
    walaupun underweight...
    *tak pasal2 pasni kena 'hentam' pulak*
    alien said...
    tapi generasi akan datang belajar dari apa yg dibuat oleh generasi sekarang...
    mereka mungkin belajar tetapi tidak mengamalkan..
    :: !zyan :: said...
    cuba la makan sket2. Mula lah dgn yg menarik...warna warni macam carrots tu.

    liyana, sayur sedappppppppppppp tau! =)

    p/s: akak dah bosan makan meat! huhh
    Szakif said...
    orang yang dah tak suka, nak paksa pun takgune. apa kata kalo kita gunakan kaedah psychology. hehe...

    liyana, aku rasa ko perlu banyakkan membaca artikel2 berkenaan kandungan yang terdapat dalam sayur2an. Allah ciptakan sayur2an dan buah2an sebagai makanan manusia for reasons. jadi kita perlu lah manfaat kan apa yang telah dikurniakan kepada kita.

    :)
    azuwanmusa said...
    Wois ko zaki. Jd psykatris (xreti eja) la pas ni.

    Minum jus buah tp x makan buah....ni kes x biasa makan ni. Bukan tak leh makan.

    Tp kat best la kamu duk sini. Sayur x banyak. Jd orang mcm kamu tak affected sgt. Mcm kami yang gemarkan sayur, nak makan nasi pun susah.Ye la xda sayur.

    Kamu tau, pumpkin dapat cegah kanser tau...

    Jadi makan pumpkin ye. Dia adalah sayur berbentuk buah..
    Liyana said...
    alien...
    kalau kena caranya, InsyaAllah generasi baru akan mengamalkannya...
    Liyana said...
    !zyan...
    ala kak, warna warni tak menarik minat saya pun...
    mungkin sebab saya ni bukan buda2 lagi...
    carrot eh, teringat kat Bugs Bunny...
    hehe~

    saya tak pernah rasa jemu makan daging...
    tambah2 saya makan ayam je sejak belajar kat UIA 3 tahun yang lalu...
    Liyana said...
    Zaki...
    memang pun kalau dah tak suka, paksa pun tak guna...
    oh psychology ye...
    FYI, aku ni jenis tak makan saman punya budak...
    psychology tak mungkin akan berhasil 100% terhadap diri aku...

    aku akui kelebihan Allah menciptakan sayur sayuran dan buah buahan...
    cuma aku bukan manusia yang makan benda2 ni semua...
    T_T
    Liyana said...
    azuwan...
    whoa, en.C sudah sampai untuk memberikan hujah2nya...

    pumpkin, yang warna oren tu...
    oh no, tengok pumpkin pun takde selera nak makan...
    huhu~

    susah betul dapat orang yang sangat cerewet bab makan ni...
    Szakif said...
    sape soh makan saman, aku soh makan sayur :P

    dah tu kalo ko tak makan sayur, ko ade back up tak makan pape supplement? untuk menggantikan sumber2 mineral dan zat2 yang hanya terdapat dalam sayur2an.. aku rasa abang shaikh mesti arif tentang hal ni :)

    kan abang shaikh? lama sudah menyepi?
    Liyana said...
    Zaki...
    ko ni tau ke buat2 tak tau...
    tak makan saman=tak dengar cakap...
    ni terms yang digunakan kat utara...

    honestly,aku tak amik supplement pun...
    so, basically aku memang takde back up pun...

    abang aku memang arif pun pasal ni tapi biarlah rahsia sebab ada sesuatu yang ko tak tau...
    kalau abang aku baca, biarlah dia sendiri yang jawab...

    tiba2 teringat kat abang aku ek???
    dia busy la, banyak deadline...
    Szakif said...
    ahahaah~ aku tahu la maksud makan saman tu~ :P

    so pasni try cari supplement k..

    amboi.. apa plak yang aku tak tahu pasal abg ko eh.. takpe la. apa yang perlu dirahsiakan, rahsia kan le~ :D

    bebila ko berhubung dengan abang shaikh, kem salam k :)
    Liyana said...
    Zaki...
    aku dah agak dah...
    ko ni kan, memang ah...

    kena cari supplement gak eh???
    yela2, nanti aku cari...

    aik, macam dah banyak jer yang ko tau pasal abang aku...
    tiba2 rasa tak puas hati ni...

    ya, nanti aku sampaikan salam ko kat dia...
    shamel said...
    Eh..kalau ye pon x mau makan sayur, makan la karet. Sedap. Serius!!
    Liyana said...
    shamel...
    carrot ye, macam Bugs Bunny la pulak...
    yela2 nanti slowly kot orang try...
    3p4h said...
    Ish5... payah tul bdk sorg nih... Kne campak dlm utan br tau... =P
    Liyana said...
    abang 3p4h...
    bagus gak...
    lama dah tak masuk hutan ni...
    hahaha~

Post a Comment