03 January 2009

All About Money...


my pocket money for this month...
can you guess how much I received every month???

3 days ago...
"Liyana, duit PTPTN dah masuk ke?"
"ntahle, tadi nak check tapi ATM tergendala la pulak."
suddenly my other roommate came out from her compartment and said:
"Dee, dah masuk tapi tak semua yang dapat lagi."
"ok Una, thanks."

a few hours ago from my compartment, I've heard something that I wasn't supposed to hear...
I'm kind a bit disappointed because of that conversation...
although they didn't mention my name but I'm 1 of these people...
hmmm, should I clearly stated here???
maybe not...

but there's a few things that bothered me since that conversation...
1.is it an offense to rely on our parents' money???
2.is it an offense to own something that they don't have???
3.is it a show off just because some of us are able to buy it???
I knew that this entry has a lot of questions instead of a clear explanation...
let it be like that...

12 Comments:

  1. Unknown said...
    owh dah pernah dengar keluhan begini. sudah pastinya kau terasa walhal mungkin apa yang dibincang tidak berniat nak menyinggung ko langsung, tapi as a part of what was discussed, ko juge terasa.

    camni la dik... kalo ko rasa guna duit parents takde masalah, fine with that. you have your parents and they just play their part to support you financially sebab itu sebenarnya adalah tanggungjawab ibu bapa. meaning to say, pada aku tak salah pun guna duit parents. what's wrong with that anyways?

    memang betol, dah dapat loan so boleh la gune duit loan untuk sara hidup kat U ni instead of depending to parents' money support. habes kalo parents nak bagi, takkan nak tolak? itu kewajipan mereka kot as parents~?

    on top of that, bukan kah manusia berbeza2? mereka cuma memberikan pandangan, harap2 le tak terasa ye... :)
    Liyana said...
    Zaki...
    aku pun rasa macam tu jugak...
    honestly aku suka(baca=happy) bila parents aku support tiap2 bulan...
    nak kata ape, duit RM1000 yang aku dapat selama 4 sem kat PJ pun ada lagi...
    duit PTPTN sem lepas pula aku tak sentuh 1sen pun...
    betapa aku memang hidup dengan duit dari parents aku...

    tipulah kalau aku kata tak terasa langsung...
    cuma cara dorang cakap macam kami ni memperlekehkan dorang je...
    ya, mungkin bukan aku yang dorang maksudkan...
    tapi manalah tau kot2 ada yang memendam rasa...
    nama pun manusia...
    Jepah said...
    guna duit parents? ok je... xde hal as long as parents leh support...

    tapi, ade je org x suke gune duit parents bile da masuk universiti... mcam jepah... =)
    tapi, kalu parents bagi duit, amek je...
    (sape xnak duit,kan?)

    hahahaha...

    btw, sabar je ye dik... manusia ni mmg byk ragam... =)
    Liyana said...
    jepah...
    tak tau camne nak susun ayat ni...
    sebenarnya saya suka bergantung pada family(walaupun bukan dalam semua hal)...

    eh eh nape ni???
    bukan saya la yang dorang maksudkan...
    cuma saya ada la sikit terasa kot~
    Unknown said...
    :)

    ok la macam tu~
    Liyana said...
    Zaki...
    (^_^)
    Jepah said...
    tapi, kalu liyana bleh berdikari dalam semua hal, itu lebih baik...

    untuk masa depan liyana juga... =)

    (but we still need to depend on others for some cases, right)

    =)
    Liyana said...
    jepah...
    kalau saya buat2 tak tau walhal tau, boleh tak???

    tapi terlalu berdikari pun tak bagus la...
    kang jadi macam saya ni, lone ranger kadang2...
    kan Zaki kan??? :P
    Jepah said...
    berdikari tu lone ranger ke?
    xde la... jepah jenis yg berdikari...
    tp, sosial pada waktu yg same...
    xde la nk menyepi sorang2... =)
    Liyana said...
    jepah...
    takdelah, berdikari dengan lone ranger lain...
    tapi ni berdikari sampai kurang bergantung dengan orang lain...
    tu yang jadi lone ranger...
    huhu~
    3p4h said...
    Salam liyana, ni jz nk tny. Knp x terminate je PTPTN tu kalo x guna? Nnt kalo tggu lama2, kne byr interest lg, tak ke menyusahkn?

    Much better kalo trus terminate... This is my opinion la..
    Liyana said...
    abang 3p4h...
    waalaikumsalam...
    sebabnya abah yang suruh apply before masuk Kuantan hari tu...
    memang rasa macam rugi je kan tak guna PTPTN...
    tapi takpelah, tengoklah dulu macam mana...
    thanks for the concern... (^_^)

Post a Comment