02 January 2009

Because Of Algebra...

it's raining...
but this time it didn't stopped...

my class is at 10.00 a.m. and now is 8.30 a.m. ...

looks like I've to do what I've to do...
take a hot bath!!!
---------------------------------------------------------------------------------------------------

Modern Algebra-An Introduction...
Price:RM88.00

10.10 a.m. at C-2-01, SMS 1206:Algebra...

definition:
A group is a set G together with a binary operation * on G such that each of the following axioms is satisfied:
G1:associativity
G2:existence of an identity element
G3:existence of inverse element

today's homework for Algebra is to find how to check associativity...
Sir Supian didn't want to show the solution, instead he wants us to find it by ourselves...
by the way this is the general solution for today's homework...
after I searched it this afternoon in the internet...

True or False:
(a * b) * c = a * (b * c)
Perform the operations in the order indicated by the parentheses:
(a * b) * c = a * (b * c)
b * c = a * d
d = d

who said that CTS students only learned about numbers???
we have to understand and remember how to write something like the above as well...
to make it more challenging...
if we missed even a single word...
automatically the solution is wrong!!!

20 Comments:

  1. Asma’ AB said...
    masih ku ingat lagi.. homework kamu itu.. adalah midterm akak masa amek subjek ni.. hehe.. btw, arini akak cut!! wii~ jadi akak kemas bilik sampai bersin2 tak henti.. hu..

    ha ha ha haaaacHoommm!!
    wuu~
    Liyana said...
    kak asma'...
    oho, mid term akak rupenye... :P

    yela akak cuti sebab kelas bro. Salihi start minggu depan...
    saya pun baru je habis kemas bilik...
    hari tu masa 1st day 2nd sem dah kemas...
    nampaknye 2 minggu sekali memang kena bersihkan bilik la...
    Unknown said...
    ape yang ko mengarut ni liyana~ :p *matila aku tak faham ape equation segala tuh~

    ko asal kedah kan? ok selamat datang pantai timur pada bulan december dan januari.. hehe~ macam ni la keadaannye~ tabah je la~
    Liyana said...
    Zaki...
    hahaha~ LOL
    aku tak mengarut la...
    tu baru sikit, ko tak tengok equation sem lepas SMS 1103:Number Theory...
    no offense, tapi ramai ingat CTS belajar kira2 je...
    basically benda2 yang aku tunjuk dalam entry ni lagi banyak kami kena belajar berbanding calculation...

    ye aku asal Kedah, macam rum8 ko tu Asmawi...
    dah2 jangan tanya macam mana aku tau...
    tu pasal, Kedah kan panas bila ke PJ cuaca biasa2 je, sekarang cuaca kat Kuantan macam ni pulak...
    aku memang sedang kuatkan semangat dari segi fizikal & mental pun...
    Unknown said...
    kalo rajen gi kat blog aku. december 2006. itu adalah weather shock paling teruk dalam hidup aku pasal first time gi ke pantai timur tapi mendapat ujian cuaca yang sebegitu teruk.

    ades~
    Liyana said...
    Zaki...
    aku sentiasa rajin tapi aku gi tengok2 je dulu...
    nanti2 la aku baca...
    sebabnye, ko baca kat status ym aku sudey...
    jap, masa ko pindah ke sini ko baru 4th sem kan???
    Admin IIUMBloggers.com said...
    yup, mase pindah sini, aku 4th sem i.e. second year second sem. mantop ah ko tahu~ :D

    -Szakif
    Liyana said...
    Admin aka Zaki...
    ala bukan susah, guna maths jer... (^_^)
    lagipun aku ingat lagi time tu...
    Dr. Samsun datang ke CFS bagi briefing pasal Physc...
    dia cakap yang kami(batch 06 PJ)dah grad nanti kena masuk UIA Kuantan terus,bukan UIA Gombak...
    at least you have experienced in both campus... (^_^)
    Unknown said...
    pasal tu aku berani bukak IIUMBloggers.com, sebab aku ade experience kat kedua2 campus. so aku tak bias la nanti.. :)
    Liyana said...
    Zaki...
    owh patutlah...
    bias memang tak bagus...
    :: !zyan :: said...
    wah...rindu algebra. Means, real algebra. Dgn prof nasir dulu. Dia tak ngajar dah ke? Seronok dia ajar...dia amatla penyabar. Tunjuk akak satu-satu dulu. Yeah..mula2 tu mcm "lampi" sket...yela dok main alphabets jer...ikut suka hati je gune huruf ape yg nak...rupenye takley gitu. ahahah.

    p/s: Bro salihi sudah kembali?? ajar ape lak? computer/programming related subject?
    :: !zyan :: said...
    sir supian tu akak sempat kenal mase presentation utk industrial training je. Mase tu dia baru masuk CTS...dia tak tny soklan pun kat akak. Btw...dia bukan ajar stat ke? yela..de master in stat kan dia tu.
    Liyana said...
    kak !zyan...
    Prof Nasir ada tapi dia sekarang ni rasanya banyak mengajar student yang amik concentration...
    junior2 cam kami ni yang mengajar macam Sir Supian, Dr. Jesni & Dr. Torla....

    Bro. Salihi ada...
    tapi dia ajar Maple last sem...
    untuk concentration Comp. Math masih lagi dia dengan Dr. Samsun...
    Liyana said...
    kak !zyan...
    tak tau le kalau dia ajar Statistik ke tak...
    sebab dia dah ajar saya Number Theory, Linear Algebra & Algebra...
    ada kakak senior cakap Sir Supian dah nak sambung PhD dia...
    tak tau le pulak bila...
    :: !zyan :: said...
    *whoot*whoot

    Dr.Jesni n Dr. Torla ajar ape?
    (kekok rase panggil Dr.). Dulu panggil Bro Jesni n Prof.Torla =D

    oo..bro salihi ajar lagi la maple tu. Seronok wat assg. dia dulu...isi tempat kosong je keje. Tapi bile midterm susah!! huhh. Skrg dia mesti lagi pandai wat soklan..hihi. Sudah ade concentration Comp. Math?

    hmm..bole tau batch korang bape ramai ni? sampai mcm dah boley masuk sume concentrations je ni...

    Bgs la Sir Supian tu sambung master. Kene upgrade jugak. Jadi lect mmg mcm tu. Tgk Jesni tu..dulu zmn akak...baru nak amik master...skrg sudah jadi Dr. Kagum2 =)
    :: !zyan :: said...
    name2 di-atas...akak pnah belaja dgn bro jesni, prof nasir, bor salihi je.

    yang lain2 tu sume masuk bila akak dah final sem. Hny sempat kenal muke je.ehhe.
    :: !zyan :: said...
    opps silap. Prof Torla kenal sgt. Seorang "ayah" yang baik hati. Ex-Dean.Senang nak propose wat programme dulu. Sume dia support.
    Ker..Dr. Torla ni org lain? rasenye dia la kan.
    Liyana said...
    kak !zyan...

    Dr. Jesni last sem ajar SMS 1101:Analytic Geometry, sem ni SMS 1204:Calculus II...
    Dr. Torla ajar SMS 1102:Calculus I je...

    yeah, bro. Salihi still lagi ajar Maple...
    getting better kot sebab soalan assignment dia macam tricky...
    tapi last2 dia kasi hint...
    memang dapat full marks la untuk assignment dia... :D
    sekarang ni ada 6 concentration...
    tapi OR je tak buka sebab takde lecturer khabarnye...

    batch kitorang campur budak2 Engine yang convert ke CTS, adalah dalam 120...
    hampir2 la...
    exact amount tak tau la pulak...
    Liyana said...
    kak !zyan...
    saya setakat ni baru pernah & sedang belajar dengan Dr. Jesni, Dr. Torla, Sir Supian, Dr. Samsun & bro. Salihi je...

    macam Prof. Nasir, Dr. Pah, erm sape lagi ye...
    hehe~ akan kenal apabila tiba masanye...
    nama2 ni saya kenal tapi belum pernah belajar dengan mereka je...
    Liyana said...
    kak !zyan...
    Dr. Torla & Prof Torla adalah orang yang sama...
    saya tengok somewhere kat CTS ni namanya ditulis sebagai Prof Dr. Torla Haji Hassan...
    cuma saya lagi suka panggil dia Dr. Torla...

    tau dia ex-Dean...
    pernah baca dalam blog Zaki...
    tiba2 ada nama dia pulak...

    oh dia sangat baik hati...
    ada lah sesuatu terjadi kat paper final Calculus I saya...
    apa dia???
    biarlah rahsia... :D
    so saya call Dr. Torla bagitau dia awal2...
    nasib baik dia sangat sporting...
    lega sangat2... (^_^)

Post a Comment